Handleiding voor het omgaan met verdriet

beeld MindTheater5

Omgaan met verdriet in 4 stappen

Het vorige blog ging over het principe van ‘Wat aandacht krijgt groeit’. Door je te richten op goede dingen vergroot je dat wat goed is in je leven. Dit is een heel mooi principe. Voor sommige echter aanleiding om helemaal voorbij te gaan aan lastige dingen, zoals gevoelens van pijn, boosheid en verdriet. Op de lange termijn is dit echter niet zo’n goed advies.

Mijn klanten hebben hele goede redenen om geen aandacht te geven aan verdriet, waarvan je er willicht enkele herkend. Een paar voorbeelden:

Als ik mijn verdriet aandacht geef:

“… wordt het alleen maar groter, ik kan het beter negeren”

“… is dat zinloos; ik wordt verdrietiger, maar het lost niets op”

“… ben ik sneu/slachtofferig. Ik moet wat doen in plaats van jammeren.”

De oplossing is dan meestal afleiding zoeken. Zolang je afleiding hebt voel je geen verdriet. Alleen is dit een korte termijn oplossing.

Als je honger hebt kan je jezelf een behoorlijk tijdje afleiden, zelfs zo dat je de honger niet meer voelt. Maar er komt een moment dat je toch echt wat moet eten. Zo is het ook met verdriet; er komt een moment dat je toch moet reageren.

Hoewel gevoelens heel persoonlijk zijn en er natuurlijk allemaal verschillende oorzaken en redenen zijn voor het hebben van gevoelens heb ik een soort globale handleiding geschreven voor luisteren naar verdriet.

Het doel is het zwaartepunt van de aandacht op de juiste plek te leggen en een goed antwoord te vinden op je verdriet waardoor je je verdriet kunt loslaten. Je hoeft dan niet meer te negeren, of er in te blijven hangen, maar je verdriet kan verdwijnen. 

1. Merk op welke emotie je voelt en sta dit toe

Een voor de handliggende stap, maar toch heel belangrijk. Veel mensen haken bij deze stap al af om bijvoorbeeld bovenstaande redenen.

Ook een belangrijke reden is dat je je heel onthand kunt voelen in het omgaan met je verdriet. “Je voelt je verdrietig, en dan … ?” Hopelijk help deze handleiding je daarbij. Stop dus even met negeren en afleiding zoeken, maar sta stil bij je verdriet en heb vertrouwen dat je met dit verdriet om kunt gaan.

2. Zie dat in je emotie een vraag ligt

Het helpt om te zien dat in iedere emotie een vraag ligt. Je hebt een bepaald gevoel en dat gevoel vraagt om een passend antwoord. Zoals wanneer je honger hebt je maag vraagt om voedsel. Als je het juiste antwoord geeft “honger = eten”, dan voel

je je vervolgens verzadigd en tevreden. Je kunt het hongergevoel gerust loslaten; de vraag is ingewilligd. Zo ligt er in verdriet vaak een verlangen naar troost of erkenning.

3. Lees de vraag goed en zoek naar het precies passende antwoord

Het komt er op aan de vraag (behoefte) die in het gevoel ligt goed te lezen. Wanneer je honger hebt moet je aandacht aan dat gevoel geven om te begrijpen wat nodig is. Als je bijvoorbeeld drinkt om je honger te stillen, of je neemt een aspirientje tegen

het vervelende gevoel in je buik, dan zal dat niet goed helpen. Het zijn niet de precies passende antwoorden waar je honger om vraagt. Je zult niet het verzadigde en tevreden gevoel krijgen wat je wel krijgt na het eten van een voedzame maaltijd.

Wanneer je je verdrietig voelt is het heel goed om in te gaan op de vraag ‘wat heeft mijn verdriet nu nodig?’ Dit lijkt op het eerste gezicht misschien een vreemde vraag, maar is heel essentieel.
In mijn praktijk zie ik regelmatig mensen die wanneer ze hun verdriet voelen geen flauw idee hebben wat ze ermee aan kunnen. “Het heeft toch geen zin dit te voelen, ja en nu? Zit ik er lekker mee opgescheept.” Je voelt je als het ware onthand in het omgaan met je eigen verdriet.

Als je deze gevoelens en reacties herkend is het heel zinvol te gaan ontdekken wat jou helpt als je verdrietig bent.

Waarschijnlijk heb je als je verdrietig bent niet de behoefte ‘eens even flink van je af te meppen’, zoals je geen behoefte hebt aan water als je honger hebt. Het is dus nodig aandachtig naar je verdriet te luisteren om goed te kunnen afstemmen.
Over het algemeen vraagt verdriet om troost. Hoe die ‘troost’ er uitziet kan voor verschillende mensen heel anders zijn. Het kan bijvoorbeeld zijn; troostende woorden horen; een troostende arm om je heen voelen; dat iemand stil is en naast je zit; kunnen huilen bij iemand; en vul maar in. Zoek heel precies naar de exact passende reactie die jouw verdriet nodig heeft.

4. Verplaats je aandacht van de vraag naar het antwoord

De aandacht die je geeft aan het gevoel verdriet is dus niet in eerste instantie om het verdriet nu eens even flink in de aandacht te zetten en te kijken ‘hoe verdrietig je nu eigenlijk bent’, maar het doel van die aandacht is om heel precies de vraag te begrijpen die in jouw verdriet ligt.
Vervolgens verplaats je je aandacht naar dat precies passende antwoord.
Als je honger had en je gaat dan lekker eten, blijft je aandacht niet bij je honger gevoel; je verplaatst je aandacht naar het genieten van het lekkere eten, en dan naar je verzadiging. Heerlijk. En dan merk je dat je gevoel van honger is verdwenen.

Zo blijft je aandacht niet bij het verdriet, maar verplaatst het naar het juiste antwoord en het innemen daarvan. Datgene wat troost geeft. En wanneer dat de precies passende vorm heeft zul je merken dat je verdriet kan verdwijnen. Je hebt het juiste antwoord gevonden, dat antwoord zal belangrijker worden dan de vraag.

Dit is een algemeen stappenplan. Voor iedereen is het antwoord anders en het is aan jou om heel precies te gaan afstemmen.
Soms lukt het niet goed de juiste antwoord te vinden, meestal komt dat doordat de vraag in het gevoel niet helder is. Je emotie kan bijvoorbeeld naar buiten komen als boosheid, terwijl je daaronder eigenlijk verdrietig bent, of andersom. Bij Praktijk 1voud help ik om de juiste vraag en het juiste antwoord te vinden.

In een groep kun je dit stapsgewijs leren en leren dat het ontvangen van het precieze antwoord mogelijk is.

Reacties gesloten.