Ideale gedachten

Diep van binnen weet je wat goed voor je is. Als je goed op jezelf let weet je waar je beter van wordt en waar niet. Je weet wat fijn is om te horen, en wat niet. Je weet wat helpend is, en wat niet

En toch…

Hoe vaak ga je daar niet aan voorbij?

Je houdt je in, verstopt je, je kiest het negatieve, gaat voor het oude bekende, sluit je af, vraagt niet, etc. En vaak nog met tal van goede redenen ook.

Hoeveel ideale gedachten heb jij op een dag?

Wellicht heb je op een dag meer negatieve, aarzelende, onrustige, twijfelende, angstig, boze, veroordelende en/of afbrekende gedachten, dan dat je aardige, vriendelijke, steunende, opbouwende, lieve, betrokken, geruststellende, rustgevende gedachten hebt.

En welke zijn prettiger, idealer? Precies!

Het kan dat je zo vastgeroest bent geraakt in negatieve patronen, dat je niet eens meer in staat bent ideale gedachten te bedenken over dat deel van je leven. Begin dan voor nu eens over andere delen van je leven. Of maak een start met het stuk dat je wel kunt bedenken.

Opbouwende gedachten kunnen erg fijn zijn! Zeker als je leert ze te geloven. Maar dat is een stap 2. Deze dag kan je beginnen met ze eens te bedenken.

Wat belangrijk is, is dat je niet zoekt naar zomaar een aardige gedachte, maar naar een ìdeale gedachte. Dat is een belangrijk verschil.

Een aardige gedachte kan namelijk een tegengesteld effect hebben. Een ideale gedachte is precies passend voor jou, en kan dus ook alleen maar een perfect gevolg hebben.

 Je moet dus goed zoeken naar wat ècht ideaal is. Dat doe je door de gedachte tegen jezelf te zeggen en vervolgens ook op te letten wat voor reactie dat bij je oproept. Is het ook een helpende reactie?

Bijvoorbeeld: ‘kom op joh, dat kan je best’. Kan een heel aardige gedachte zijn. Maar wanneer dat als gevolg heeft dat je denkt: ‘shit, ik zie het niet zitten en nu moet ik mezelf toch nog bewijzen’, dan is dat zeker geen ideale gedachte. Wanneer het gevolg is dat je meer vertrouwen in jezelf krijgt en denkt ‘ja, dat is ook zo. Ik kan het wel’, dan kan het al een eind richting een ideale gedachte zijn.

 

Al kan die dan wellicht nog iets aardiger klinken. Bijvoorbeeld: ‘Ik geloof zeker dat je dat kunt. Kom, laat maar zien wat je kunt!’ Als je het gevoel krijgt jezelf te moeten bewijzen zou dit wellicht idealer zijn: ‘Als je het niet wilt doen, hoeft het niet. Je bent ook oké als je dat niet doet.’

 

Ideale gedachten zijn altijd precies afgestemd op wat je nodig hebt en hebben altijd een positief effect. Ze zijn niet kritisch, niet afkeurend en niet dwingend. Ze zijn wel steunend, accepterend en opbouwend.

 

Oefening: Creëer ideale gedachten

 

Neem een situatie waarin je je vervelend voelt en je geneigd bent kritische/ negatieve dingen te denken.

 

Schrijf vervolgens hieronder zoveel mogelijk ideale gedachten voor jezelf die je kunt bedenken.

 

(Wat kan helpen is dat je je een aardig persoon naast je voorstelt die precies weet wat goed zou zijn voor jou om nu te horen. Wat zou deze persoon dan tegen je zeggen?)

 

 

………………………………………………………………………………………………….

 

………………………………………………………………………………………………….

 

 

Kies één gedachte.

 

Stel je voor dat die aardige persoon naast je zit en dit tegen je zegt.

 

Hoe is het dat dit tegen je gezegd wordt, wat doet dit met je?

 

 

………………………………………………………………………………………………….

 

………………………………………………………………………………………………….

 

………………………………………………………………………………………………….

 

 

Neem dit komende tijd af en toe in herinnering.

 

 

Reacties gesloten.